در گفت وگو با پرشین رز اعلام شد
ورود دانش آموزان و دانشجویان به برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست
پرشین رز: معاون آموزش و مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از اقدام مشترك این سازمان و دانشكده محیط زیست به منظور تهیه و اجرای برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست آگاهی داد و اظهار داشت: مرحله ابتدایی این برنامه در چارچوب آموزش مسائل محیط زیستی به دانش آموزان توسط دانشجویان محیط زیست در حال اجراست و مرحله میانی این برنامه نیز تیرماه امسال مشخص می شود.
اسكندر امیدی نیا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به همكاری مشترك معاونت آموزش سازمان محیط زیست و دانشكده محیط زیست به منظور تدوین «برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست»، با اشاره به اینكه این اقدام مشترك از سال ۹۷ شروع شده و هنوز در حال اجرا می باشد، در این زمینه اشاره كرد: به منظور تعیین مسئولیت اجتماعی دانشكده محیط زیست در قبال صیانت از آب و محیط زیست، سرفصل هایی برای دانشجویان این دانشكده تعریف شد تا نسبت به آموزش این مواد تخصصی محیط زیست به دانش آموزان در سه گروه سنی شامل كودكان، دانش آموزان و دانشجویان اقدام نمایند.
وی با اشاره به اینكه برای اجرای این برنامه، بین دفتر مشاركت ها و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست و دانشكده محیط زیست ارتباطی برقرار و استان البرز بعنوان پایلوت انتخاب شده است، اظهار داشت: در این پایلوت ابتدا مبانی نظری و تجارب بین المللی دوره های پنج گانه «ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست» با تعامل اساتید جامعه شناس مورد بررسی قرار گرفت، سپس ضمن بررسی چالش ها و پتانسیل ها، شیوه ایفای نقش دانشجویان دانشكده محیط زیست در حوزه محیط زیست و منابع آب مشخص شد.
معاون آموزش و مشاركت های مردمی سازمان محیط زیست با تاكید بر اینكه آموزش مباحث محیط زیستی به دانش آموزان توسط دانشجویان دانشكده محیط زیست در امتداد حركت به سمت تحقق اهداف برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست، از یك سال پیش در حال اجرا می باشد، اظهار نمود: بعد از اجرای برنامه های آموزشی توسط دانشجویان، این طرح بررسی و دستاوردهای در رابطه با آن شناسایی شد كه هم اكنون این دستاوردها در مرحله تحلیل قرار دارد. همین طور به منظور توسعه این دستاوردها به سایر دانشگاه های كشور در حال تكمیل است و مراحل نهایی آن تا تابستان ۱۳۹۸ انجام می شود.
امیدی نیا در ادامه با تاكید بر اولویت دانش آموزان برای اجرای برنامه های آموزش محیط زیستی، اظهار داشت: این برنامه ها توسط دانشجویان دانشكده محیط زیست اجرا می شود و طی آن آموزش های محیط زیستی به دانش آموزان قرار داده می شود؛ هدف آن است كه نسل دانشگاهی با نسل دانش آموزی ارتباط بگیرند، تا ضمن شناسایی خلاقیت ها، از نخبگان آتی جامعه برای فعالیت های محیط زیستی یاری گرفته شود.
آموزش و پرورش استان البرز در كمترین حد تعامل با محیط زیست
وی اشاره كرد: خلاقیت به شدت با جوان سنی مرتبط می باشد، بدین سبب سنین پیش از دبستان و قبل از دانشگاه بهترین دوران شكل گیری رویكردهای ذهنی است كه اگر خوب كار نماییم می توانیم گروه نخبگان محیط زیستی را افزایش دهیم و منش زیستن پایدار را در قالب توسعه پایدار و الگوی پیشرفت بومی كه به كرات در اسناد بالادستی كشور تاكید گردیده است، تقویت نماییم. در همین راستا چهار نهاد در رابطه با فعالیت جامعه هدف شناسایی شد و نقاط قوت و ضعف تعامل با این ارگان ها مورد ارزیابی قرار گرفت، دستاوردهای سطح پایلوت نشان داد كه بیشترین امكان تعامل با كانون پرورش فكری كودكان و كمترین امكان تعامل با آموزش و پرورش دسته بندی شد و نهاد كتابخانه ها و سازمان بهزیستی نیز در سطح میانی طبقه بندی شدند.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به اینكه رویكرد حاكم بر برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست تكمیل گام به گام برنامه است، در این زمینه اشاره كرد: غالب برنامه ها بدون اینكه در سطح پایلوت سنجیده شود؛ در سطح ملی اجرا می شود، این در حالیست كه برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست را ابتدا به صورت پایلوت، سپس در سطح میانی و در نهایت در سطح ملی اجرا می نماییم و اجرایی سازی این برنامه در سطح ملی به مشخص شدن ابعاد و دستاوردهای آن در سطح پایلوت وابسته است. بدین منظور برنامه ملی صیانت از منابع آب و محیط زیست با محوریت شناسایی، شكل گیری و پایش اثربخشی واحدهای سفا (سفیران سبز فن آور) وارد سطح پایلوت شده است.
معاون آموزش و مشاركت های مردمی سازمان محیط زیست در مورد واحدهای سفا (سفیران سبز فن آور) با اشاره به اینكه رویكرد «جایگزینی توسعه آب اندوز با توسعه آب بر فعلی» محور اصلی برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست است، اشاره كرد: «توسعه ظرفیت» بالقوه دانش آموزان و دانشجویان و حركت در راه بالفعل شدن این ظرفیت ها به منظور حركت به سمت ایجاد كسب و كارهای سبز كه همزمان چهار مولفه بهبود رفاه اجتماعی، بهبود رشداقتصادی، كاهش مصرف منابع پایه و كاهش تبعات محیط زیستی را به همراه داشته باشند؛ مورد توجه قرار گرفت و بر این مبنا رویداد استارتاپی ملی مشاغل خانگی سبز طراحی و اجرایی شد تا فرصتی جهت شناسایی سفیران سبز فن آور در سطح كشور و گذار برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست از سطح پایلوت به سطح میانی (در هفت استان) مهیا شود.
بگفته امیدی نیا، سطح میانی برنامه صیانت از آب و محیط زیست، بعد از برگزاری نخستین جشنواره ملی آب (iwf-coe.ir) در تاریخ پنجم تیرماه ۱۳۹۸ مشخص خواهد شد و با پیگیری سوژه بوسیله معاونت آموزش سازمان محیط زیست، پایش سالانه فعالیت ها بوسیله تعامل با كارگروه ملی سازگاری با كم آبی و در چارچوب جشنواره های سالانه صورت می پذیرد. امید است با اجرای برنامه صیانت از آب و محیط زیست، گامی درباب شناسایی ریشههای اصلی معضلات محیط زیست كشور و حركت به سمت كاهش چالش ها و نمایش و اجرایی سازی راهكارهای جایگزین به وسیله واحدهای سفا و پایش اثربخشی فعالیت های مرتبط برداشته شود.
منبع: پرشین رز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب