در گزارش پرشین رز مطرح شد؛

اشتباه درثبت جهانی جنگل های هیركانی

اشتباه درثبت جهانی جنگل های هیركانی به گزارش پرشین رز مشاور طرح تله كابین كبودوال اظهار داشت: اشتباه درثبت جهانی جنگل های هیركانی و اظهار نظرهای غیرفنی، اجرای مرتفع ترین، طولانی ترین و مهیج ترین تله كابین كشور را با تأخیر مواجه كرده است.


خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: فروروین ماه ۱۳۹۵بود كه بعد از سه مرحله تجدید مناقصه توسط شهرداری علی آبادكتول در نهایت، برنده مناقصه پروژه طراحی، راه اندازی و راه اندازی مجموعه تله كابین و امكانات رفاهی در پارك جنگلی كبودوال مشخص شد. اما با گذشت حدود چهار سال این پروژه همچنان اسیر اما و اگرهاست.
مخالفان اجرای تله كابین كبودوال معتقدند این پروژه ارزیابی زیست محیطی لازم و فنی را ندارد و با ثبت جهانی جنگل های هیركانی در لیست یونسكو، اجرای پروژه در كبودوال امكان ندارد و یا باید مسیر تله كابین تغییر كند و یا پارك جنگلی كبودوال از لیست جهانی حذف شود.
با رمضان جعفری، مشاور طرح تله كابین علی آبادكتول كه در ۲۸ سال قبل مجری حدود ۸۰ پروژه مهم و محوری فنی و عمرانی قرارگاه خاتم الانبیاء در كشور همچون پروژه راه آهن بم به زاهدان، بندر نوشهر، بندر امیرآباد، كمربندی قائم شهر و... بوده به گفتگو نشستیم.
وی از اظهار نظرهای غیرفنی درباب پروژه تله كابین كبودوال انتقاد نمود و معتقد بود پروژه ای كه قرار بود هفت یا هشت ماهه اجرا شود حدود چهار سال است كه به سبب همین اظهارنظرهای غیرفنی با تأخیر روبه رو شده است.
*این روزها انتقادهای زیادی به تله كابین كبودوال وارد است و برخی معتقدند به سبب اصرار بعضی از مسئولان برای رساندن منافع به تعداد محدودی سرمایه گذار، شائبه خروج كبودوال از ثبت جهانی قوت گرفته است.
ما تابع فرآنیدهای قانونی هستیم؛ تلاش ما این است برمبنای اسناد بالادستی گردشگری، گلستان را به استان هدف گردشگری تبدیل نماییم و تله كابین هم برند ملی علی آبادكتول خواهد شد ما توانمندی لازم را داریم به شرط اینكه اراده قوی در مدیران وجود داشته باشد.
این روزها عده ای اصرار دارند ما را بعنوان سرمایه گذار معرفی كنند و می گویند مدیران برای رساندن منافع به ما بر اجرای تله كابین اصرار دارند این یك اشتباه محض است؛ زمان برگزاری مناقصه؛ طبق قانون مدیریت پارك های جنگلی در محدوده شهرها به شهرداری ها واگذار شده بود و شركت ما هم برنده مناقصه مطالعه و اجرای پروژه تله كابینی شد كه شهرداری به مناقصه گذاشته بود. اما هنوز این پروژه در گیرودار بروكراسی های اداری بود كه این قانون در برنامه ششم توسعه تمدید نشد.
برخی هدفمند دنبال نادرست جلوه دادن موضوعات مربوط به تله كابین كبودوال هستند. اصلاً بحث بر سر خروج از ثبت جهانی نیست؛ بحث اصلی اشتباه در ثبت جهانی جنگل های هیركانی علی آبادكتول است.
بیشترین محدوده ثبت شده جنگل های هیركانی در استان گلستان واقع شده است. جنگل های سرخداری پونه آرام، افراتخته و سیاه رودبار به نام سمنان ثبت شده است و پارك جنگلی كبودوال كه كه در ۵۴ سال قبل دستخوش ساخت و سازها با هدف گردشگری بوده ثبت جهانی شده است. این اشتباهات باید اصلاح گردد.

*مدیران كمپین مخالفان تله كابین در جنگل های هیركانی معتقدند شائبه خروج كبودوال از فهرست یونسكو به سبب اصرار مدیران بر اجرای تله كابین قوت گرفته است؟
اصلاً اینطور نیست. با فرض اینكه اشتباهی در ثبت جنگل های هیركانی اتفاق نیفتاده باشد هم مبدأ و مقصد تله كابین خارج از زون اصلی است و یونسكو هم مخالف توسعه گردشگری نیست.
همین اظهار نظرهای غیركارشناسی ما را چهار سال با تأخیر مواجه كرده است؛ پروژه تله كابین كبودوال برمبنای استانداردهای روز اروپا طراحی شده؛ همین حساسیت ها در رعایت ملاحظات زیست محیطی و فنی سبب شده سه بار طرح مورد بازبینی قرار گیرد. هرچند ۱۲ میلیارد تومان بار مالی بیشتری بر دوش ما گذاشت اما خوشحالیم مرتفع ترین، طولانی ترین و مهیج ترین تله كابین كشور را بدون قطع درخت می توانیم اجرا نماییم.
*بدون قطع درخت؟ یكی از انتقادات جدی به پروژه تله كابین نداشتن مطالعات ارزیابی زیست محیطی است.
پروژه اسیر اظهار نظرهای غیرفنی است همین اظهارات غیركارشناسی پروژه ای را كه می توانست هفت یا هشت ماهه اجرا شود را با تأخیر چهار ساله مواجه كرده است؛ ما تمام مجوزهای لازم را دریافت كرده ایم. الان هم منتظر مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی هستیم. تله كابین علی آباد مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه و كارگروه فنی را داراست. سازمان جنگل ها به شرط عدم قطع درخت و درخواست نكردن راه سرویس با اجرای پروژه موافقت كرده است؛ پروژه های یر پنج هكتار نیاز به ارزیابی زیست محیطی ندارند پروژه تله كابین مشمول ارزیابی زیست محیطی نمی شد اما ما ارزیابی را انجام دادیم. از ما خلاصه گزارش ارزیابی خواستند و سازمان حفاظت محیط زیست هم از این خلاصه گزارش ۱۲ قید برای ما لحاظ كرد و از ما تعهد كتبی گرفته است؛ پس ما از مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی شانه خالی نكرده ایم.
*واقعا این پروژه بدون قطع درخت انجام می شود؟
بله حتی نیاز به سرزنی هم نداریم. در امتداد همین الزامات سخت گیرانه منابع طبیعی و بازبینی طرح برای ارتفاع حداكثری دكل ها، تعداد دكل ها از ۲۶ به ۲۴ و متأثر از این تغییر تعداد كابین ها از ۵۰ كابین به ۳۸ كابین كاهش یافته است.

*شما در صحبت هایتان سه صفت با پسوند «ترین» برای پروژه تله كابین كبودوال به كار بردید. در این خصوص توضیح دهید.
این تله كابین را به طول ۶.۵ كیلومتر با دو ایستگاه مبدأ و مقصد طراحی نموده ایم در صورتیكه تله كابین توچال به طول هفت كیلومتر سه ایستگاه دارد. مهیج ترین از این جهت كه عبور از روی سد كبودوال و آبشار كبودوال هر كدام به ترتیب ۷۰۰ متر و ۴۶۹ متر بدون پایه طراحی شده است. صفت مرتفع ترین را برای این پروژه به كار بردم از آن جهت كه هزار و ۴۲۶ متر اختلاف ارتفاع داریم كه این اختلاف در پروژه تله كابین گرگان ۴۳۰ متر است. به علاوه اینكه همه تله كابین های كشور به جز تله كابین تبریز و حیران گیربُكسی هستند و تله كابین علی آباد را هیدرولیك طراحی كردیم كه این هم یكی از مزایای فنی مهم این پروژه است.
*برخی از كارشناسان معتقدند پروژه تله كابین كبودوال درآمد میلیاردی برای علی آباد و مردم آن ندارد و فقط بحث بر سر ویلاسازی و ساخت هتل و اقامتگاه در دل جنگل است.
این هم یك اظهار نظر غیر كارشناسی است؛ نداشتن راه سرویس یكی از شروطی بوده كه ما آنرا پذیرفته ایم؛ ما كه برای نصب پایه های تله كابین تمام حساسیت ها را نظر گرفته ایم كه نیاز به سرشاخه زنی نداشته باشیم رشد آتی درختان را در طراحی لحاظ كرده ایم چطور از این مساله به این مهمی غفلت كرده ایم.
ما در مبدأ دو هزار و ۸۰۰ متر (قطعه زمین۷۰*۴۰) زمین نیاز داریم، مبدأ را در ابتدای ورودی كبودوال (جاده سلامت فعلی) در نظر گرفته ایم و در ارتفاع ۱۴ متری بنای پنج طبقه ای طراحی نموده ایم. در این پنج طبقه تمام نیازها همچون پاركینگ، نمازخانه، رستوران، ساختمان مدیریت، فروشگاه و... طراحی شده و ۵۶*۵۳ را هم محوطه سازی می نماییم، راه آتش بُر فعلی هم برای رمپ و راه دسترسی در نظر گرفته شده است. در ایستگاه دوم (مقصد) هم ۶۲۱ متر ساختمان سازی در دو طبقه (جمعاً به مساحت ۱۵۵۰ مترمربع) و دو هزار و ۱۰۰ متر هم محوطه سازی انجام می شود.
*با این حواشی به وجود آمده چقدر به تصویب و اجرای تله كابین كبودوال امید دارید؟
خیلی. ایستگاه مبدأ و مقصد در زون اصلی نیست و تنها ۹ دكل از ۲۴ دكل در زون اصلی است و با قواعد سختی (بدون قطع درخت، سرشاخه زنی و...) كه سازمان جنگل ها لحاظ كرده است امید داریم اشتباهات ثبت جهانی جنگل های هیركانی اصلاح گردد و این پروژه هم مصوبه نهایی را ستاندن كند.


منبع:

1398/09/10
21:05:05
5.0 / 5
4550
تگهای خبر: آب , آتش , باد , برگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه