24 میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم استاندارد ملی مصرف سوخت مازوت

24 میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم استاندارد ملی مصرف سوخت مازوت به گزارش پرشین رز، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم و استاندارد ملی مصرف سوخت مازوت ۰.۸ است.


به گزارش پرشین رز به نقل از مهر، احمد طاهری رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم بمناسبت هفته ملی هوای پاک در مورد اجرای قانون هوای پاک با عنایت به فرا رسیدن روز ملی هوای پاک اظهار داشت: اگر بخواهیم مشکلات آلودگی هوا را بررسی نماییم و ببینم چرا این مورد در سالهای گذشته رفع نشده، بهتر است اقداماتی که در جهت کاهش آلودگی هوا انجام شده را بررسی نماییم. وی بیان داشت: یکی از مهم ترین اسناد بالادستی در مبحث آلودگی هوا، قانون هوای پاک است که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون برای ارگان ها و دستگاههای مختلف تکالیفی را مشخص کرده است. بیشتر از ۱۷۰ تکلیف برای دستگاههای مختلف در این قانون دیده شده که برای همه آنها هم برنامه زمان بندی و مصوبات هیأت دولت ذیل قانون برنامه برای اجرایی کردن آن درنظر گرفته شده است. اما هم اکنون که ما این تکالیف را مرور می نماییم با انبوهی از تکالیف انجام نشده مواجه می شویم. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار داشت: بعد از تصویب قانون هوای پاک در ۷ سال قبل ما نتوانستیم به شکل خوبی به آن عمل نماییم. یکی از مهم ترین موارد مبحث اسقاط خودرو های فرسوده است. مطابق قانون هوای پاک ما باید کل ناوگان فرسوده را از رده خارج نماییم. اما هم اکنون ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور داریم که نشان داده است عملکرد ما به این بند از قانون مناسب نبوده است. به صورت مثال در سال ۹۹ ۶ تا ۷ هزار ناوگان خودرو فرسوده اسقاط شدند؛ اما در آن سال ۱ میلیون ناوگان شماره گذاری جدید صورت پذیرفت که میزان اسقاط در مقابل میزان شماره گذاری ناچیز بوده است. این که که شما تولید خودرو داشته باشید اما نتوانید اسقاط خودرو های فرسوده را به خوبی انجام دهید به معنای آن است که تعداد ناوگان افزوده شده و در نتیجه مصرف سوخت افزوده می شود و به دنبال آن، انتشار آلاینده ها و افزایش آلودگی هوا را بهمراه دارد. وی ادامه داد: بخش دیگری که باید به آن اشاره نماییم در ارتباط با معاینه فنی خودرو ها است. بالاترین بخشی که در آن معاینه فنی اجرا می شود در ارتباط با ناوگان سواری است که کنترل آن به دقت صورت می گیرد. اما در مورد ناوگان موتورسیکلت طبق آمار پلیس راهور تقریبا ۱۳ میلیون ناوگان موتور سیکلت در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آن فرسوده است. این آمار ناوگان موتورسیکلت فرسوده سهم بالایی در انتشار آلایندگی بهمراه دارد و در زمینه اسقاط هم به آن توجه نشده است که باید حتما به آن توجه گردد. از آغاز سال، حدود ۶ هزار موتور سیکلت به معاینه فنی رجوع کردند که ۵ هزارتای آن توانستند گواهی معاینه فنی بگیرند که نشان می دهند عمل به بند معاینه فنی در مورد ناوگان موتورسیکلت به خوبی در کشور اجرا نشده است. علاوه بر ناوگان حمل و نقل عمومی معاینه فنی منابع ساکن و موتورخانه ها هم باید انجام می گرفت که در این حوزه هم به شکل خوبی به قانون عمل نشده است. طاهری خاطرنشان کرد: در موضوع هایی مثل ارتقا کیفیت سوخت، وزارت نفت مکلف بود تا سه سال بعد از تصویب قانون سوخت کشور را باکیفیت استاندارد ملی توزیع کند که طبق مصوباتی دریافت شده و برنامه زمان بندی جدید، هنوز سوخت باکیفیت استاندارد ملی در کشور نداریم. به صورت مثال در مورد نفت کوره یا مازوت، استاندارد ملی ما ۰.۸ است که میزان مصرف مازوت امروز ۳.۵ درصد بوده که بسیار فراتر از استاندارد ملی است. طبق ماده ۲۳ قانون هوای پاک صنایع و نیروگاه ها موظف بودند اگر تجهیزات مناسبی در دست نداشته باشند، تولیدات را بشکلی کنترل کنند که میزان انتشار آلاینده ها از حد مجاز فراتر نرود. اما این اقدام هم به درستی انجام نشده است. وقتی مازوت به درستی انتشار پیدا نمی کند حد بالایی از انتشار آلایندگی را بهمراه دارد؛ ازاین رو این جز موارد و تکالیفی است که به قانون عمل نشده و در نتیجه کلان شهر های ما با این وضعیت مواجهند. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه اظهار داشت: وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط زیست طبق ماده ۲ قانون هوای پاک، نظارت بر حسن اجرای قانون است. گزارشات گوناگونی بر مبنای عدم انجام وظایف دستگاه ها در قالب قانون تهیه کرده، به نهادهای نظارتی و هیأت دولت عرضه کردیم و بشدت پیگیری می نماییم. در دولت چهاردهم، هم سازمان حفاظت محیط زیست رویکرد جدیدی در دستور کار خود قرار داده است و یکی از سیاست های این سازمان آن است که مبحث کاهش آلودگی هوای هر کلان شهر را با عنایت به ماهیت انتشار آلایندگی آن دنبال نماییم. به صورت مثال اگر بخواهیم مبحث اسقاط خودرو را در کل کشور دنبال نماییم با عنایت به انبوه ناوگان فرسوده ای که در داخل کشور وجود دارد احتمال اثربخشی کاهش پیدا می کند؛ ازاین رو تصمیم بر آن شد که با عنایت به آن که اسقاط خودورهای فرسوده در کلانشهرهای مشهد و تهران سهم بالایی در انتشار آلایندگی دارند در اولویت قرار دهیم. طاهری در ادامه اظهار داشت: همچون اقداماتی که به منظور اجرای هرچه بهتر قانون هوای پاک انجام دادیم آن است که با همکاری وزارت نفت و نیرو در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مصوب کردیم، برنامه ریزی توزیع مصرف مکانی و زمانی سوخت را در شرایط اضطرار در سال آینده انجام دهد تا عدم مصرف مازوت را داشته باشیم و اگر مقرر است مازوتی مصرف شود بر مبنای استاندارد ملی کشور باشد تا میزان انتشار آلودگی در پایین ترین حد خود قرار بگیرد. در موضوعات دیگر مثل طرح کیفی سازی سوخت کشور و طرح توسعه پالایشگاهی نظارت پیوسته از جانب سازمان صورت می گیرد. در مورد نصب سیستم های کنترلی نیروگاه ها، مقرر است تیم تخصصی برای این مورد نظارت داشته باشد. برای پایش کیفی سوخت مقرر شد کارگروهی با حضور سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت تشکیل و این مورد را در دستور کار قرار دهند. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: امیدواریم با این رویکرد، بتوانیم تا حد امکان برنامه ریزی مناسبی جهت کاهش تولید آلودگی در شرایط اضطرار داشته باشیم. هرچند راهکارهای بلند مدتی مثل اسقاط ناوگان فرسوده در دستور کار است که در این حوزه کارگروهی با حضور وزارت کشور، وزارت صمت و سازمان برنامه بودجه تشکیل شده تا این کارگروه با حضور وزارت نفت تعامل بیشتری در جهت برقی سازی ناوگان صورت بگیرد تا پیشرفت بیشتری داشته باشیم که به موازات آن کاهش مصرف بنزین را خواهیم داشت و این مورد فواید و عوارض زیادی را خواهد داشت. در نتیجه قرار شد وزارت نفت در این جلسات هم حضور داشته باشد و طرح نهائی با همکاری وزارت نفت اجرا شود.


منبع:

1403/11/01
10:03:13
5.0 / 5
18
تگهای خبر: آلودگی , برگ , پاك , حفاظت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
persianrose.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پرشین رز محفوظ است

پرشین رز

گل و گیاه