موتورسیكلت ها جاماندگان طرح LEZ هستند
پرشین رز: مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران اظهار داشت: تنها قسمتی از ناوگان حمل و نقل كه به هیچ وجه در طرح LEZ قرار نگرفته اند، موتورسیكلت ها هستند.
به گزارش پرشین رز به نقل از مهر، سید وحید حسینی با اشاره به اینكه اجرای طرح LEZ (منطقه كم انتشار آلایندگی هوا) یك تجربه جهانی است، اظهار نمود: این طرح در شهرهای مختلف اروپا اجرا و بر مبنای آن قسمتی از شهر یا تمام آن بعنوان محدوده ممنوعه آلایندگی اعلام شده و با روش هایی از قبیل پرداخت عوارض كنترل می گردد. وی با تاكید بر اینكه خودروهای آلوده تر در قالب این طرح یا عوارض بیشتری برای ورود به محدوده می پردازند و یا اینكه اجازه تردد به این محدوده را ندارند، عنوان كرد: طرح LEZ در دنیا به صورت شبانه روزی و در تمام روزهای هفته اجرا می گردد. مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به اینكه مطالعات روی طرح LEZ طی ۴ سال قبل انجام، الگو برداری و بومی سازی شده است، اظهار داشت: در تهران باتوجه به زیرساخت های كنترلی، با استفاده از نصب دوربین های ترافیكی و میزان جذب سفر، محدوده زوج و فرد بعنوان منطقه LEZ انتخاب شده و همزمان مصوبات متعددی برای اجرای آن وضع شد. تمام كلانشهرهای آلوده كشور هم می توانند با الگو برداری از این طرح، منطقه ای را بعنوان محدوده LEZ انتخاب و مقررات آنرا اعمال كنند. وی با اشاره به اینكه الگوی اروپایی طرح LEZ بسیار سختگیرانه است، اظهار داشت: در تهران تصمیم گرفته شد تا خودروها با شرط معاینه فنی وارد این محدوده شوند و همزمان طرح زوج و فرد حفظ شود، باآنكه پیشنهاد اولیه این بود كه طرح LEZ جایگزین طرح زوج و فرد شود، اما بنا به دلایلی در وزارت كشور رد شد. به قول حسینی با شروع مراحل اولیه طرح كاهش و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، خیلی از خودروها ملزم به رجوع به این مراكز شده و معایب خودرو را به لحاظ آلایندگی رفع كرده اند كه دستاورد بزرگی برای این طرح به حساب می آید. مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران تصریح كرد: پیاده سازی این الگو شروع خوبی برای رجوع خودروها به مراكز معاینه فنی شده كه امیدواریم با گسترده شدن محدوده این طرح، هیچ خودروی آلاینده ای اجازه تردد در شهر را نداشته باشد. حسینی اضافه كرد: طرح LEZ درمورد خودروهای سواری عملكرد خوبی داشت، اما به علت ساختار كشور، معاینه فنی خودروهای سواری زیر نظر وزارت كشور و معاینه فنی خودروهای سنگین در اختیار وزارت راه است، باآنكه این مورد در مورد خودروهای سنگین هنوز اجرایی نشده است. حسینی با اشاره به اینكه خودروهای سنگین عمدتاً در ساعات پایانی روز تردد می كنند، عنوان كرد: با اجرای گسترده طرح LEZ و شبانه روزی شدن آن، تردد وسایل نقلیه با دوربین های مجهز به پروژكتور در شب هم كنترل شده و این مسئله هم بزودی حل می گردد. وی تصریح كرد: تنها قسمتی از ناوگان حمل و نقل كه به هیچ وجه در طرح LEZ قرار نگرفته است موتورسیكلت ها هستند كه مشكل آن ها ریشه ای است و نظام و مقرراتی بر آن ها حاكم نیست، این دسته از وسایل نقلیه دارای مجموعه ای از تخلفات هستند كه آلایندگی هم شامل آن می گردد و باید اقدام قانونی جدی درمورد آن ها صورت بگیرد. مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران افزود: با اجرای گسترده طرح كاهش در تهران و اجبار دریافت معاینه فنی برای تردد در كل شهر، آمار رجوع به مراكز معاینه فنی و به دنبال آن اصلاح آلایندگی وسایل نقلیه دودزا افزایش می یابد كه این امر تاثیر مثبتی در كاهش آلودگی هوا دارد. وی با اشاره به اینكه قدم بعدی طرح LEZ باید وضع مقررات سختگیرانه تری همچون تعیین سطح آلایندگی برای این محدوده باشد، اظهار داشت: در اروپا خودروها از لحاظ آلایندگی سطح بندی شده و خودروهایی كه آلایندگی پایین تری دارند، می توانند در محدوده بیشتری از شهر تردد داشته باشند.
حسینی با تاكید بر اینكه طرح LEZ یك برنامه بلندمدت است، تصریح كرد: این طرح به متغیرهایی همچون پاسخ جامعه به تنظیم خودروها، كاهش آلایندگی وسایل نقلیه و حتی عدم استفاده از خودروهای شخصی بستگی دارد. كشورهایی كه در ۱۰ تا ۱۵ سال این طرح را اجرایی كرده، شاهد كاهش آلایندگی هوا بوده اند.
وی خاطرنشان كرد: اگر این طرح به همین قوت اجرایی شود و تلاش نماییم مقررات اجرایی مربوط به آنرا سختگیرانه تر نماییم، حتما اثر گذار خواهد بود چراكه طرح LEZ تجربه ثابت شده جهانی است. بالاخره مردم باید بدانند خودرویی كه در تهران با شرایط حساس زیست محیطی تردد دارد، ضروری می باشد استانداردهای مناسب تری داشته باشد.
به قول مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران، طرح LEZ هرچه گسترده تر و قوی تر اعمال قانون شود اثرات بیشتری خواهد داشت. خوشبختانه غلظت آلاینده ها در چند سال اخیر ثابت مانده است، درحالی كه با روند افزایش خودرو، افزایش آلایندگی هم باید ادامه پیدا می كرد و شاهد وضعیت بدتری بودیم، اما وضعیت بهتر خودروهای جدید از لحاظ آلایندگی، قانون منع پلاك گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری و اجرای این طرح كمك كرده است كه میزان آلودگی تهران نسبت به سال قبل ثابت بماند. امیدوایم با اجرای ادامه این طرح به سمت كاهش آلودگی هوا پیش رویم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب