به مناسبت روز جهانی بدون خودرو؛
نقش موثر کاهش تردد خودرو ها بر آلودگی هوا
پرشین رز: 21 سپتامبر مصادف با 30 شهریور امسال در شهرهای سراسر جهان بعنوان روز «جهانی بدون خودرو» جشن گرفته می شود و فرصت مهمی برای شهروندان است تا به تاثیر آلودگی هوا بر زندگی شان توجه نمایند. یک کارشناس آلودگی هوا می گوید: کاهش استفاده و تردد خودورها می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا ایفا کند اما لازم است در ایران زیرساخت هایی دراین زمینه برقرار شود.
به گزارش پرشین رز به نقل از ایسنا، در روز جهانی بدون خودرو رانندگان تشویق می شوند تا از اتومبیل های خود استفاده نکنند چونکه خودرو بعنوان منابع متحرک آلاینده یکی از منابع اصلی آلودگی هوا خصوصاً در شهرها به حساب می آیند. آلایندگی خودرو ها ناشی از کیفیت پایین سوخت و ضعف مقررات خودرو در سراسر جهان است. در ایران نیز در خیلی از کلان شهرها همچون تهران، خودرو ها نقش زیادی در انتشار آلاینده ها و آلودگی هوا دارند. بر طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، سالانه هفت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خودرا از دست می دهند.
رامین عزتی - کارشناس آلودگی هوا - ضمن اشاره به نقش خودرو ها در تشدید آلودگی هوا به ایسنا گفت: خودرو ها عامل انتشار مواد هیدروکربن- که از مشتقات نفتی است- هستند و این مواد به سبب ترکیب شدن با ذرات معلق در اتمسفر بطور معمول در هوا معلق می مانند و بطور مستقیم روی سیستم تنفس فوقانی ما تاثیرمی گذارند بدین سبب کاهش استفاده و تردد خودرو ها می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
وی به ترویج دوچرخه سواری و توسعه وسایل حمل و نقل عمومی بعنوان دو راه حل و مشوق برای کاهش استفاده از خودرو اشاره نمود و اظهار داشت: در خیلی از شهرهای جهان این راه حل ها موثر واقع شده اند و در شهر تهران نیز در دوره قبلی شهرداری روزهای سه شنبه هرهفته با عنوان «روز بدون خودرو» شهروندان را ترغیب به استفاده از دوچرخه می کرد. با این وجود شهرهایی مانند تهران که مسیر شمال به جنوب آن شیب زیادی دارد گاهی شهروندانی که این مسیر را طی می کنند را از استفاده از دوچرخه منصرف می کند.
عزتی با اشاره به مسیرهای دوچرخه سواری تهران اظهارکرد: در مسیرهای دوچرخه سواری در نظر گرفته شده در بعضی نقاط شهر نیز گاهی شاهد عبور موتورسیکلت ها و خودرو های پارک شده هستیم بدین سبب لازم است این مسیرها با همکاری نیروی انتظامی به فضاهایی امن برای تردد دوچرخه سواران تبدیل شوند.
وی افزود: در چنین شرایط توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند نیاز شهروندان به استفاده از خودرو را کم کند اما طی سالهای اخیر باتوجه به تحریم ها و عدم ورود مواد لازم برای ساخت وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به خوبی انجام نشد و الان این ناوگان شامل مترو، اتوبوس و... ظرفیت مناسب برای جمعیت شهر تهران را ندارند.
این کارشناس آلودگی هوا همین طور به نقش فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مردم نسبت به معضل آلودگی هوا، عوامل موثر بر تولید آلودگی و خطرات ناشی از آن اصرار کرد و اظهار داشت: شهروندان باید بدانند که آلودگی ناشی از خودرو ها سلامتی خود، خانواده و سایر افراد جامعه را به خطر می اندازد.
عزتی در آخر با اشاره به این که طی سالهای اخیر اقدامات خوبی در حوزه کاهش استفاده از خودرو صورت گرفته است، اظهار داشت: متاسفانه خیلی از طرح ها و برنامه ها دراین زمینه به سبب انتشار ویروس کرونا، دورکاری و سایر عوامل همچون تحریم ها با روندی کند پیش رفت و امیدواریم که اجرای چنین طرح هایی مانند روزهای بدون خودرو و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار دولت جدید و شهرداری ها قرار گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب