گزارش پرشین رز؛
درختان اصفهان ایستاده می میرند
به گزارش پرشین رز، برنامه ریزی برای آغاز عملیات اجرایی طرح زیرگذر حَصه شمالی به جنوبی در حالی صورت می گیرد که منجر به قطع دستکم ۸۰۰ اصله درخت در راه پروژه خواهد شد.
خبرگزاری مهر - گروه استان ها- ندا سپاهی: طرح مطالعاتی راه اندازی زیرگذر در بزرگراه شهید اردستانی (جاده فرودگاه) در شمال شرق کلانشهر اصفهان که پروژه عمرانی شاخص سال ۱۴۰۳ عنوان شده، به رغم وجود اختلاف نظرها در مجموعه مدیریت شهری بر سر چگونگی اجرای این پروژه، در کمیسیون های مختلف به تصویب رسیده است و طی ۲ هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
پروژه ای که طبق مطالعات اولیه، در مسیری به طول سه کیلومتر از سمت شرق به غرب اتوبان فرودگاه اجرا می شود و محله حَصه شمالی را به حَصه جنوبی متصل می کند.
خرداد ماه بود که محمد صیرفی نژاد مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در نشست خبری، از تصمیم برای راه اندازی بزرگترین زیرگذر محله حصه اطلاع داد.
او افزود که عبور اتوبان شهید اردستانی طی سالهای اخیر سبب ناایمن شدن عبور عابران پیاده شده و از طرفی معضلات مختلف و صدمه های اجتماعی بوجود آورده است به صورتی که متأسفانه هر سال شاهد تصادفات فوتی، جرحی و نقص عضو شهروندان در این محدوده هستیم و با عنایت به این شرایط امسال راه اندازی زیرگذر حصه با بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.
آنطور که مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اعلام نمود این زیرگذر به طول سه کیلومتر از مقابل محله حصه می گذرد و پل های بزرگ شهری را کامل به یکدیگر متصل می کند که سبب ایمنی تردد عابران و یکپارچگی میدان حصه خواهد شد.
تأیید پروژه زیرگذر حصه به رغم اختلاف نظرها
اختلافات نظرها بر سر اجرای پروژه اما سبب تعویق اجرای این پروژه شد، به صورتی که تیرماه سال جاری مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با لحنی انتقاد آمیز گفته بود که به سادگی از پروژه زیرگذر حصه بعنوان پروژه مهم ارتباط بین هسته شمالی و جنوبی شهر اصفهان گذشتیم، در حالیکه مراحل قانونی خویش را طی کرده است، این اقدام در توسعه مناطق ۱۰ و ۱۴ اثر گذار است اما از هزینه های قابل توجه برخی قراردادها و اتفاقات اجرایی گذشتیم و کسی پاسخگو نیست.
به فاصله یک ماه از این اظهار نظر، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان طی مصاحبه ای اعلام نمود که پروژه زیرگذر حصه در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مطرح و مراحل قانونی آن طی شده است و هرچه سریع تر عملیاتی می شود.
وی اضافه کرد که این پروژه به تسهیل ارتباط بین محله های حصه شمالی و جنوبی کمک می نماید، فضای شهری را بهبود می بخشد و ارزش افزوده زیادی به همراه خواهد داشت.
درخت کُشی زیر چتر قانون
اما تصویب اجرای این پروژه به شکل زیرگذر در حالیست که بعضی از صاحب نظران در حوزه عمرانی و شهرسازی آنرا بدترین حالت اجرای یک پروژه می دانند.
یکی از نگرانی های موجود، سرنوشت دستکم ۸۰۰ اصله درخت در راه راه اندازی این زیرگذر است که خبرنگار خبرگزاری مهر دریافته کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز اصفهان رای به قطع درختان داده است.
منابع طبیعی: متاسفیم
شوربختانه قوانین کشوری دست سازمان های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست را درمورد پروژه های عمرانی شهری بسته است به صورتی که پاسخ مسؤولان منابع طبیعی اصفهان به خبرنگار مهر در واکنش به قطع درختان در پروژه زیرگذر حصه در این جمله خلاصه شد که "متأسفانه چون این پروژه درون شهر اجرا می شود منابع طبیعی امکان ورود برای پیشگیری از قطع درختان را ندارد".
همچنین، امینی رئیس دفتر ارزیابی زیست محیطی اداره کل محیط زیست اصفهان هم به خبرنگار مهر اظهار داشت که اجرای پروژه های عمرانی مانند زیرگذر یا روگذر و معبر در داخل شهر و خارج از محدوده مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست، مشمول ارزیابی محیط زیستی نیست و محیط زیست در این پروژه امکان ورود و پیشگیری از قطع درختان را ندارد.
باغشهر اصفهان زیر تیغ پروژه های عمرانی
زیرگذر حصه اولین پروژه عمرانی نیست که درختان این باغ شهر را قربانی می کند، سال قبل هم برای تعریض بزرگراه شهید خرازی این شهر درختانی که معارض با پروژه خوانده شده بود، از مسیر برداشته شد اما هیچگاه مشخص نشد که چه تعداد درخت قطع یا جابه جا شده و یا با مرگ تدریجی از بین رفت.
امتناع مدیران شهری اصفهان از پاسخگویی
پروژه زیرگذر حصه اما مقرر است در سطح گسترده تر اجرا شود؛ خبرنگار خبرگزاری مهر ظرف یک هفته اخیر کوشید با مدیران سازمان پارک ها و فضای سبز، معاون عمرانی شهردار و مدیران مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان در مورد این پروژه گفتگویی انجام دهد اما هیچیک حاضر به پاسخگویی درمورد این پروژه نشدند و حتی در رابطه با تعداد درختی که در راه این پروژه قرار دارد ابراز بی اطلاعی کردند.
اما مُطلبی، مسؤول ارتباطات رسانه ای معاون عمرانی شهردار اصفهان در پاسخ به خبرنگار مهر می گوید: پروژه زیرگذر حصه شمالی تاییدیه شورای ترافیکی را هم گرفته است و فقط یکسری نظرات در رابطه با مطالعات طرح وجود دارد که باید لحاظ شود و مطالعات که تکمیل شد عملیات اجرایی آن تا دو هفته دیگر شروع می شود.
وی در مورد قطع یا جابه جایی درختان در این پروژه، خاطرنشان می کند: در طرح زیرگذر حصه آمده است که درصورتیکه درختی قطع شد جایگزین آن حتما چند برابر اضافه (کاشته) شود و هم اینک پروژه بوستان پردیس سودان در دست اجرا بوده و مقرر است به فاصله کمی از پروژه زیرگذر، چند هزار اصله درخت کاشته شود.
مطلبی می گوید: راه اندازی زیرگذر حصه شمالی به جنوبی در مطالعات تأیید شده اما طول پروژه کمتر شده است.
احداث زیرگذر حصه شمالی را در حالی تحت عنوان طرحی برای محرومیت زدایی منطقه حاشیه نشین شهر و مطالبه مردمی عنوان شده که امیر هاشمی دبیر مجمع مطالبه گران اصفهان به خبرنگار مهر می گوید: مردم این منطقه اطلاعی از این پروژه ندارند که بخواهند درخواست کرده باشند و این درحالی است که تابحال در رابطه با پروژه زیرگذر حصه طرح جامع و کاملی گزارش نشده است.
ساخت زیرگذر پاک کردن صورت مسئله محله حصه است
وی خاطرنشان می کند: باید توجه داشت که با اجرای طرح زیرگذر حصه شمالی به جنوبی در جاده فرودگاه، تنها صورت مسئله در مورد منطقه حصه پاک می شود که چالش های حاشیه شهر دیده نشود.
دبیر مجمع مطالبه گران اصفهان با اشاره به اینکه مسؤولان شهری عنوان کردند اجرای زیرگذر حصه به نفع خود مردم است، می افزاید: مدیران شهری اعلام نمودند با راه اندازی این زیرگذر ترافیک رفع و مغازه های تجاری در حاشیه شهر که نزدیک اتوبان هستند، ساماندهی می شوند.
هاشمی اضافه می کند: درمورد قطع درختان، باید گفت فضای سبزی دیگر در حصه وجود ندارد چونکه حاشیه شهر است و آبیاری فضای سبز آن به ندرت صورت می گیرد و شاید نیمی از فضای سبز آن از دست رفته و حتی برخی درختان این منطقه که سایه بان و پناه کارتن خواب هاست به دست همان کارتن خواب ها آتش زده می شود.
وی خاطرنشان می کند: مدیران شهری اصفهان بدانند آن چه که حصه را از حاشیه نشینی و چالش های آن خارج می کند، رفع موقوفه بودن این محله با همکاری اداره اوقاف است که در دستور کار مدیران شهری نیست.
به رغم اختلاف نظرها در حالی برای عملیات اجرایی پروژه زیرگذر حصه شمالی برنامه ریزی می شود که هنوز ابهاماتی در مورد این پروژه صدمه زا به محیط زیست شهری اصفهان وجود دارد و حال این سوال مطرح است که اولویت های این پروژه چیست و آیا انتخابهای دیگری برای اجرای آن وجود ندارد؟ آیا صدها اصله درخت که ریه های این شهر آلوده هستند، محکوم به قطع یا مرگ تدریجی تحت عنوان جابه جایی خواهند بود؟
منبع: persianrose.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب